Így maradj fitt nyáron is!

Profile picture for user kurcz.anna Kurcz Anna | 2024. június 18.

Itt a nyár, hol a határ? Egészséges leszek, ezért mindent megteszek!

A nyár eljöttével jelentősen megváltozik a rutinunk, főleg ha még diákok, tanulók vagyunk. Jön a szabadság, sokáig aludhatunk, nem kell menni sehová, vagy éppen a sok kirándulás, táborok... Viszont ezek a tényezők abszolút nem adnak arra okot, hogy ne figyeljünk oda az egészségünkre, fittségünkre, sőt ilyenkor fejlődhetünk csak ebben igazán!

(forrás: internet)

Íme pár tényező, melyekre ha csak egy kicsit is jobban odafigyelünk, már többet teszünk magunkért, és példánkkal másokért is:

1. Alvás – Külön lehetne írni arról, mi kell egy jó alváshoz (idő, hűvösebb levegő, sötétség...) A lényeg viszont az, hogy nyáron is aludjunk eleget (kortól függően), elvégre pihenésre van a nyár. Néha a körülmények nem igazán engedik, vagy megszabják helyettünk (utazás, tábor, szórakozás...), de amint lehet, pótoljuk az alvást. Így lehet például a nagy hőségben is aludni, este pedig egy jót sétálni. Tudatosan gondoljuk át, mikor és mennyit fogunk tudni aludni. Átaludni az egész napot sem előnyös!
  2. Víz – Ez a pont nem meglepő, de annál fontosabb! Nyáron különösen oda kell figyelni a vízbevitelre! Ha elegendő mennyiségű folyadékot fogyasztunk, a szervezetünk is jobban fog működni, és mi is jobb kedvűek leszünk. Ha éppen nem is vagy szomjas, akkor is legalább 1-2 kortyot igyál meg. Ideális, ha napközben többféle folyadékot fogyasztasz (víz, tea, szörp...), odafigyelve, hogy ne csak cukrosat igyál. Természetesen a levesek fogyasztása is rásegít ennek a pontnak a betartására.
  3. Evés + egészséges nasi – Az étel kapcsán is lehetne rengeteget írni, hogy hogyan és miképpen lehet ezt jól/jobban csinálni. Hadd említsem meg, hogy nyáron a rengeteg finomság igencsak kísértésbe tud ejteni, mi azonban ekkor is legyünk észnél, és gondoljunk a baj megelőzésére (rosszullét, túlevés, hasmenés...). A nyaralás, kirándulás, otthonlét és táborozás alatt (lehetőség szerint) is válogassuk meg az ételeket, és próbáljunk rendszeresen enni. Nassolás szempontjából pedig válasszuk a szezonális gyümölcsöket.
  4. Levegő – Általában azért nyáron sokat vagyunk kint a levegőn, mivel kirándulgatunk, táborozgatunk. Ez így helyes! Valóban nem szabad megfeledkeznünk a kintlétről, még akkor sem, ha a házunk vagy éppen a szálloda fala megfelelő hűsítést nyújt nekünk. Kirándulás alatt is (ha alapból nem tennénk) menjünk el sétálni, túrázgatni, legyünk sokat víznél, természetesen odafigyelve az időjárásra, és annak megfelelően készüljünk fel. A levegő minőségére sem árt figyelni, ezért javaslom a természetben töltött időt is.
  5. Jelen élvezete, teher lerakása – Teremtsd meg a jó hangulatot és kedvet. Találd meg, hogy ehhez mire van szükséged (csend, zene, társaság, állatok...) Tedd kicsit félre a teendőidet, gondjaidat, és összpontosíts a pihenésre, feltöltődésre.
    (forrás: internet)
  6. Én-idő – Az előző ponthoz hasonlóan erre is időt kell szánni. Végezz olyan tevékenységet és légy magaddal abban a környezetben, légkörben, ami neked a legmegnyugtatóbb. Gondold át, hogy mi az, ami terhel, és hogy hogyan tudnád azt megoldani. Emellett aztán kapcsolj ki, figyelj a benső békédre, feltöltődésre és az önfejlesztésre is.
  7. Jó társaság – A magadba fordulás mellett a jó társaság is felüdít. Tölts időt a családoddal, barátaiddal, cserkészekkel, közösségeddel, egyszerűen azokkal, akikkel igazán jól érzed magadat. Kiránduljatok, beszélgessetek, sportoljatok, játsszatok és egyetek-igyatok jókat közösen.
  8. Öltözködés – A hosszantartó egészség titka sokszor az alkalmazkodás kérdése is. Mi ezt könnyedén megtehetjük a ruházatunkkal, bár nyáron nagyon csalóka lehet az idő. Mégis figyeljünk oda, mikor és miben járunk, és készüljünk fel a jobb vagy rosszabb időre is. Ne becsüljük alá az időjárást, és ne játszadozzunk az egészségünkkel!
  9. Hála – Légy hálás! Elsősorban Istennek, hogy ennyi kegyelemmel megáld. Ahogy Ő maga is megpihent, tőled sem vonja meg. Köszönd meg neki a földi javakat! Másodízben azoknak se felejtsd háládat kifejezni, akik hozzátesznek, hogy neked szép nyarad lehet (szülők, barátok, a társad; pincérek, szállodai személyzet, fagyisárus...).
  10. Mozgás – Végére maradt az a tényező, amelynek lehet, az első helyen kellet volna lennie. Nagyon fontos az akármilyen mozgás, azonban ha a fentiekre nem figyelünk oda, sportolhatunk akármennyit, nem lesz meg az a hatás, amire számítunk! Viszont ha odafigyelünk, akkor a sportolás is könnyebben mehet. Mit is lehetne nyáron csinálni? Rengeteg a lehetőség, legyünk találékonyak, és vonjunk be másokat is! Úgy sokkal nagyobb a motiváció és jobb kedvvel is végezzük majd a mozgást.

Néhány tippet azért leírok nektek ide is: közös torna és futás kirándulás alatt is, biciklizés, evezés, séta/túra, kollektív sportok, szikla-/falmászás/ferrata, úszás, (reggeli) nyújtás, stb.

(forrás: internet)
  1. Rutin = FITT – Alakíts ki egy nyári rutint is. Ahogy maga a napjaid beosztását, úgy a heteidet is nagyjából tervezd meg. Legyen elegendő pihenő és aktív nap is. Ahogy a „fitt“ szó is jelenti, figyelj oda négy területre: gyakoriság (frequency), intenzitás (intensity), idő (time) és típus (type). Ezek a szavak nem csak magára az edzésre igazak! A nap megtervezésében is segítségül lehetnek.